تیراندازی مرگبار در دالاس؛ بایدن خواهان ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی شد

تیراندازی مرگبار روز یکشنبه در شهر دالاس، هشت کشته و هفت مجروح بر جا گذاشت و فرد مهاجم نیز از پا درآمد

در پی کشته شدن هشت نفر در جریان تیراندازی به سوی مردم حاضر در یکی از مراکز خرید منطقه آلن در نزدیکی شهر دالاس، واقع در ایالت تگزاس، جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد بار دیگر از کنگره می‌خواهد تا لایحه‌ ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی را تصویب کند.

رئیس‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا، در این بیانیه، ضمن اشاره به حمله یک مهاجم با تجهیزات تاکتیکی و مسلح به سلاح تهاجمی سبک AR-۱۵، به مردم در یک مرکز خرید تگزاس که شنبه، ۶ مه (۱۶ اردیبهشت)، رخ داد، افزود در این حمله شماری از مردم بی‌گناه به قتل رسیدند.

بایدن با اشاره به تکرار حمله‌های مشابه، افزود چنین حمله‌ای بیش از حد تکان‌دهنده است و بر پایه آمارها، ایالت‌های آمریکا در سال جاری متحمل ۲۰۰ تیراندازی جمعی شده‌اند و برآوردهای معتبر حاکی از آن است که در این تیراندازی‌ها بیش از ۱۴ هزار نفر، از جمله شمار کثیری کودک، جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس‌ جمهوری آمریکا با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی مرگ کودکان آمریکایی، «خشونت با اسلحه» است، افزود در صورت تصویب کنگره و برای افزایش ایمنی جامعه، این لایحه را امضا خواهد کرد و مصونیت تولیدکنندگان اسلحه را فورا پایان خواهد داد، چرا که برای ایمن نگه‌داشتن خیابان‌ها نمی‌توان به چیزی کمتر از این بسنده کرد.

بایدن در این بیانیه با اشاره به آمار بالای کشته‌شدگان در اثر تیراندازی‌ها، نوشت: «خیلی از خانواده‌ها دور میز شام خود صندلی خالی دارند و اعضای جمهوری‌خواه کنگره نمی‌توانند در مقابل این آسیب فراگیر، به بالا انداختن شانه‌هایشان و دعاهای توییت‌شده اکتفا کنند.»

رئیس ‌جمهوری ایالات متحده همچنین در فراز دیگری از این بیانیه تاکید کرد: «از زمانی که من قانون دوحزبی جوامع امن‌تر را امضا، و اقدامات اجرایی را برای مهار موج خشونت‌های مسلحانه آغاز کردم، پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. برخی ایالت‌ها سلاح‌های تهاجمی را ممنوع کرده‌اند و محدودیت سلاح را گسترش داده‌اند، اما این اقدامات کافی نیست و برای نجات جان انسان‌ها به اقدامات سریع‌تری نیاز داریم.»

رئیس‌ جمهوری آمریکا افزود: «هم‌اینک برای بررسی این تیراندازی، مقام‌های فدرال، ایالتی و محلی از نزدیک با یکدیگر همکاری‌ می‌کنند و من به آژانس‌های فدرال دستور داده‌ام که هرگونه حمایت لازم را در این مورد ارائه کنند.»

بیانیه جو بایدن پس از آن منتشر شد که شامگاه شنبه، ۶ مه (۱۶ اردیبهشت)، مقام‌های ایالت تگزاس اعلام کردند در پی تیراندازی یک مرد مسلح به سوی مردم در یک مرکز خرید در نزدیکی شهر دالاس، دست‌کم هشت نفر کشته، و هفت تن دیگر نیز به شدت مجروح شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های اورژانس و آتش‌نشانی شهر آلن، بخشی از کلان‌شهر دالاس‌فورت‌ورث، ساعتی پس از این تیراندازی گفتند با جان باختن دو نفر از ۹ مجروح منتقل‌شده به بیمارستان، شمار کشته‌شدگان به هشت نفر رسیده است و سه نفر از مجروحان نیز با وجود انجام عمل‌های جراحی، وضعیت وخیمی دارند، اما شرایط چهار نفر از مجروحان پایدار است.

به گفته مقام‌های پلیس شهر آلن، فرد مهاجمی که اقدام به تیراندازی کرد، به صورت «منفرد اقدام به طراحی و اجرای این حمله کرده بود» و خودش نیز در جریان درگیری با نیروهای پلیس کشته شد.

جو بایدن در بیانیه روز یکشنبه خود تیراندازی در شهر آلن را «جدیدترین اقدام خشونت‌آمیز با اسلحه برای ویران کردن ایالات متحده» خواند و گفت: «من و جیل با خانواده‌های کشته‌شدگان همدردی، و برای مجروحان بدحال دعا می‌کنیم و از افرادی که بلافاصله، شجاعانه برای نجات جان‌ها انسان‌ها در مقابل این تیراندازی عمل کردند، سپاسگزاریم.»

بیشتر از جهان